tiistai 9. kesäkuuta 2015

Sammatin Näyttämön historiikkia 2


P.Kainulainen, Aamutähti, 50x60 cm, öljypastelli, 1990

Elokuvan taikaa

Kahdeksankymmentä luvulla, kun oma profiloitumiseni taiteilijana oli vielä jossain määrin epäselvää, työskentelin elokuva-alalla. Kohtalo heitti minut amerikkalaisiin, (siis pohjois-amerikkalaisiin) produktioihin. Tein sellaiset elokuvat kuin Reds, (Punaiset, 1981) ja Gorky Park, (Gorkin Puisto, 1983) yhdessä Warren Beattyn ja William Hurtin kanssa. Varsinkin William tuli minulle hyvin läheiseksi. Ja olihan siellä muitakin. Diane Keaton, Joanna Pakula, Lee Marvin, Jack Nicholson ja monia, monia muita…

Kaikki alkoi, niin kuin niin usein elämässä, sattumalta. Olin hankkinut kelanauhoille tallentavan mustavalkoisen Akai -merkkisen videokuvauslaitteiston. Kamera ja nauhuri olivat erillisissä, paksusta nahasta ommelluissa kantolaukuissa, joiden kyljessä luki kimaltelevin kirjaimin: Portable. Olin juuri kuvannut ensimmäiset otokset pöydän päällä istuvista, totisina kameraan tuijottavista lapsistani ja aloittamassa valo- ja varjotutkielmaa omista kasvoistani, kun akku loppui. Sen latautumista odotellessa avasin sanomalehden. Katseeni nauliutui pieneen ilmoitukseen: ”Avustajaksi elokuvaan?”

Varhaisena talviaamuna, lehti-ilmoituksen ohjeiden mukaisesti venäläiseksi työläiseksi pukeutuneena, hiivin pimeälle pihamaalle. Ujutin kippuraiset nahkasaapikkaat suksien siteisiin, heitin repun selkään ja kävelin sukset läpsähdellen portista tien yli ja nousin pellolle vievälle ladulle. Sauvat upposivat pehmeään hankeen, mutta pian latu kääntyi vähälumiselle metsäosuudelle. Lammasturkin alla alkoi paita kostua hiestä, kun tarkkaan harkittu parransänki huurussa laskin metsästä peltoaukiolle. Täysikuu ja tähtitaivas valaisivat latuni ja satumaisen sinisessä maisemassa sivakoin vimmatusti kohti Purolan pysäkkiä. Täältä tullaan, tähdet, tähdet!


Sähköjunan generaattoreiden huminassa minä tarkastelin mustasta ikkunasta pimeyttä vasten heijastuvaa työläishahmoani ja kanssamatkustajia, jotka apeina, katse junan likaiseen lattiaan luotuina, nuokkuivat penkeillään. Pasilassa kurotin reppuni hyllyltä ja menin hyvissä ajoin junan eteiseen. Rautatieasemalta kiiruhdin Kaisaniemen puistoon, jossa elokuvaväki jo odottikin. Meidät komennettiin toiseen päähän puistoa. Kuvaukset alkoivat. Kävelimme puistotietä edestakaisin lukemattomia kertoja ja illansuussa meille jaettiin lihapiirakat. Myöhemmin olimme olevinamme Moskova-filmin studioilla. Ja täällä kuvattiin kohtaus, joka teki Williamista ja minusta niin läheiset toisillemme: Minun piti kävellä portille ja luikahtaa portista sisään. Tunsin mustan, jykevän kameran seuraavan kulkuani, kun kävelin kerta toisensa jälkeen lauta-aidan viertä ja riensin studioille, elokuvan tekoon. Apulaisohjaaja hoputti minua ja juoksutti edestakaisin. Minun piti näyttää vielä kiireisemmältä ja väsyneemmältä, ja sitten se tapahtui! Yhtäkkiä eteeni kiilasivat mies ja nainen. Nainen sanoi miehelle jotain, he pysähtyivät ja suutelivat toisiaan. Minä ohitin heidät juuri suudelman hetkellä ja jostain kumman syystä mieleeni piirtyi surrealistisen tarkasti William Hurtin karvalakki. Nämä ihmeelliset sekunnit toistuivat kymmenkunta kertaa ja joka ikisellä kerralla olisin halunnut sanoa heille jotain, mutta minun piti luikahtaa portista sisään. Elokuvan tekoon!

(Teksti julkaistu aiemmin Länsi-Uusimaa lehdessä 2000-luvun alkuvuosina.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti